Warszawa Zachodnia – intensywniejsze prace i zmiany w rozkładzie jazdy

Kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej rozpocznie się 26 marca. Zakres robót rozszerzy się na dwa perony oraz jeden tor linii dalekobieżnej między Warszawą Zachodnia a Centralną.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Intercity przygotowały zmienione trasy dla pociągów dalekobieżnych. Podróżni i mieszkańcy otrzymają dodatkowe informacje o zmianach w rozkładzie jazdy pociągów.

Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej i jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

26 marca rozpocznie się kolejny etap przebudowy Warszawy Zachodniej. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.

Zarządca infrastruktury na etapie przygotowania prac i konstrukcji rozkładu jazdy ustalił z przewoźnikami warunki utrzymania sprawnej komunikacji dalekobieżnej, regionalnej i aglomeracyjnej w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Stacja Warszawa Gdańska jest przygotowywana na przyjęcie większej liczby pasażerów. Na trzech peronach będą schody ruchome, które ułatwią drogę do przejścia i komunikacji miejskiej. W połowie roku gotowe będą dwie nowe kładki.

Stacja Warszawa Główna planowana jest do uruchomienia od 14 marca. Z jej peronów będą korzystać podróżni niektórych połączeń Polregio, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity

W niedzielę 14 marca 2021 roku wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku. Zmiany zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne mające na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ruszają intensywne prace na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch kilkudziesięciu pociągów jeżdżących do i ze stolicy.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity będą wynikać z rozpoczętej w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. To największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity w Warszawie

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi. 40 pociągów zostanie skierowanych przez stację Warszawa Gdańska.

14 z nich będzie rozpoczynać lub kończyć bieg na tej stacji:

TLK 13110/31110 Wit Stwosz relacji Warszawa Gdańska – Kraków Główny – Warszawa Gdańska (w stronę Warszawy od 26 marca);

IC 17100/71101 Zamenhof relacji Warszawa Gdańska – Zielona Góra – Warszawa Gdańska (w stronę Zielonej Góry od 14 marca, z Zielonej Góry od 26 marca);

IC 81112/18112 Noteć relacji Piła – Warszawa Gdańska – Piła;

IC 15106/51106 Brda relacji Warszawa Gdańska – Bydgoszcz Główna – Warszawa Gdańska;

IC 4120/4150 Daszyński relacji Bielsko-Biała/Zwardoń – Warszawa Gdańska (od 26 marca);

IC 15100 Słowiniec relacji Warszawa Gdańska – Gdynia Główna;

IC 1906 Rubinstein relacji Warszawa Gdańska – Łódź Fabryczna (od poniedziałku do piątku);

IC 9109 Łęcka relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;

IC 9111 Tuwim relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;

IC 71104 Warta relacji Poznań Główny – Warszawa Gdańska (od 26 marca).

17 kolejnych będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska oraz dodatkowo Warszawę Wschodnią:

IC 91101/19100 Łodzianin relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna (w stronę Łodzi od 14 marca, z Łodzi od 26 marca);

TLK 91131/19130 Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska i Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna (z Łodzi od poniedziałku do piątku, a z Warszawy oprócz sobót i niedziel w okresie 10-25 kwietnia i 8-30 maja);

IC 1900/9101 Boryna relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia (w stronę Łodzi od 14 marca, z Łodzi od 26 marca);

IC 1902/9103 Telimena relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Łódź Fabryczna;

IC 1906/9107 Rubinstein relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia (z Warszawy w soboty i niedziele);

IC 1910 Tuwim relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;

IC 1912 Syrena relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna;

IC 41105/14104 Kmicic relacji Częstochowa – Warszawa Wschodnia – Częstochowa (w stronę Warszawy od 26 marca);

IC 1420/1450 Daszyński relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko-Biała/Zwardoń;

IC 5130 Kujawiak relacji Bydgoszcz Główna – Warszawa Wschodnia (od 26 marca);

IC 41010 Chopin relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia (od 26 marca).

Dla kolejnych 9 pociągów tranzytujących Warszawę, stacja Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy:

IC 6127/1626 Słowacki relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;

IC 72101 Lubuszanin relacji Zielona Góra – Chełm;

TLK 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg;

TLK 81114 Pobrzeże relacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna (od 29 kwietnia);

IC 5320 Żeromski relacji Olsztyn – Kraków Główny;

IC 5422 Skarbek relacji Olsztyn – Bielsko-Biała;

IC 1632 Dąbrowska relacji Białystok – Wrocław;

IC 4122 Pilecki relacji Racibórz – Białystok.

Stacja Warszawa Wschodnia będzie jedynym postojem w Warszawie dla kolejnych 17 pociągów przewoźnika, z których niemal wszystkie będą na tej stacji zaczynać lub kończyć trasę:

IC 31106/13106 San relacji Przemyśl – Warszawa Wschodnia – Przemyśl;

IC 31104 Witos relacji Przemyśl – Warszawa Wschodnia;

TLK 83170 Ustronie relacji Kołobrzeg – Kraków;

IC 5128 Rejewski relacji Bydgoszcz – Warszawa Wschodnia;

TLK 21110/12110 Nida relacji Kielce – Warszawa Wschodnia – Kielce;

IC 11000/11010 Skaryna relacji Warszawa Wschodnia – Brześć – Warszawa Wschodnia;

IC 11106/11110 Starzyński relacji Warszawa Wschodnia – Terespol – Warszawa Wschodnia;

IC 11014/11004 Niemcewicz relacji Terespol – Warszawa Wschodnia – Terespol;

TLK 21100 Chełmianin relacji Chełm – Warszawa Wschodnia;

IC 2150 Oleńka relacji Lublin – Warszawa Wschodnia (w soboty oraz 4 kwietnia);

TLK 21010 Kiev Express relacji Jagodin – Warszawa Wschodnia;

IC 11012 Mickiewicz relacji Brześć – Warszawa Wschodnia.

5 pociągów obsługiwanych elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT) będzie kursować przez podmiejską linię średnicową z zatrzymaniem na stacji Warszawa Śródmieście (w zamian za pomijany postój Warszawa Centralna):

IC 6123 Baczyński relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia (od 10 kwietnia do 30 maja w soboty i niedziele, oprócz 1 i 2 maja);

IC 6121 Asnyk relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia (od 10 kwietnia do 30 maja w niedziele, oprócz 2 maja oraz 15 maja);

IC 5322 Sienkiewicz relacji Olsztyn Główny – Kraków Główny;

IC 12103 Czartoryski relacji Warszawa Zachodnia – Lublin Główny;

IC 21104 Bystrzyca relacji Lublin Główny – Warszawa Zachodnia.

Ograniczona przepustowość linii kolejowych w Warszawie sprawia, że od 14 marca zawieszone zostanie kursowanie pociągów:

EIC Krakus relacji Kraków – Warszawa – Kraków;

EIC Norwid relacji Kraków – Warszawa – Kraków;

TLK Krasiński relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa;

IC Modrzejewska relacji Kraków – Warszawa – Kraków;

IC Lajkonik relacji Kraków – Gdynia – Kraków;

EIC Ondraszek relacji Bielsko-Biała – Warszawa – Bielsko-Biała;

EIC Klimczok relacji Bielsko-Biała – Gdynia – Bielsko-Biała;

EIC Ślęża relacji Warszawa – Wrocław – Warszawa.

PKP Intercity uruchomiło specjalną podstronę https://Intercity.pl/wwk, gdzie zamieszczane są informacje o zmianach w rozkładzie jazdy, honorowaniu biletów i poruszaniu się w obrębie dworców w związku z pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym.

Więcej informacji o zmianach na https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/14-marca-wchodza-w-zycie-zmiany-w-rozkladzie-jazdy-pociagow-pkp-intercity.html

Szczegółowe informacje dla pasażerów

Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Ponadto do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. 14 marca br. na dworcach w największych miastach Polski pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży.

Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.

źródło: PKP PLK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *